Pallez RC

Allt om E-handel

Fördelar med CRM-system i e-handel

Sveriges e-handel växer allt mer, både vad gäller fysiska butiker som erbjuder e-handel och rena e-butiker. Men konkurrensen om kunderna växer samtidigt allt mer när fler aktörer från utlandet kommer till Sverige. Konsumenterna vill också hitta de bästa priserna vilket har blivit enkelt med alla nya prisjämförelsetjänster. Den ökade konkurrensen gör det allt mer viktigt att investera i ett bra CRM-system.

Med ett CRM-system från Upsales på https://www.upsales.com/sv/ går det att få nya leads till företaget, komma ut som vinnare i affärer och aktivt realisera merförsäljning hos redan befintliga kunder. Deras smarta marknadsfunktioner ger möjlighet att skapa heta leads, och det går tydligt att se sambandet mellan antalet möten samt nya affärsmöjligheter.

Ökad konkurrens stärker behov av CRM

Svenskarna handlar på nätet som aldrig tidigare skriver Svenska Dagbladet. E-handelsförsäljningen uppgår nu till runt 60 miljarder kronor, vilket är 8 procent av detaljhandeln. Dessutom sker en snabb tillväxt. Men antalet e-handelsbutiker från utlandet som säljer sina varor i Sverige har också ökat kraftigt, från tolv till 489 under sju års tid.

Kunderna blir allt mer kunniga vilket innebär en utmaning för handeln. Professor Cecilia Fredriksson vid Campus Helsingborg forskar på den reflekterande och medvetna kunden. Numera efterfrågar kunderna inte bara bra priser, utan vill också veta om produkterna är hållbara och hur de har producerats. För att kunna möta kundernas nya krav är det klokt att investera i ett CRM-system som ger kontroll över hela säljprocessen.

Ökad miljömedvetenhet

Den svenska försäljningen av ekologiska livsmedel fortsätter att öka skriver Dagens Nyheter. Trenden med ökad miljömedvetenhet och intresse för hållbara material och produkter kommer inte att mattas av då medvetenheten i världen fortsätter att stiga. Sverige förväntas klättra vidare på den internationella försäljningslistan vad gäller ekologiska och hållbara varor. Ett bra CRM-system från Upsales ger en samsyn i säljteamet och gör det möjligt för företaget att basera försäljningsprognoserna på fakta istället för att enbart förlita sig på säljarnas magkänsla. Därför är det viktigt att investera i ett bra CRM-system för att möta den nya tidens behov inom e-handeln.