Pallez RC

Allt om E-handel

Räddar E-handeln hantverket?

Det kan tyckas ironiskt, men faktum är att e-handeln kan rädda många gamla, regionala hantverk av olika slag. Genom att sälja sina produkter online kan man nå ut till entusiaster över hela världen. Att lära sig ett gammalt hantverk, som SYO-konsulenter och andra självutnämnda experter dömt ut, kan därför vara det första steget mot en tillvaro som framgångsrik entreprenör.

Det sägs ibland att allting görs i Kina nuförtiden, och det stämmer kanske till ungefär 95 %. Och många tror nog att all konsumtion handlar om elektroniska prylar idag. Men inget av detta stämmer. Än så länge finns det fortfarande ett stort antal skomakare runt om i världen som gör allt för hand, och det finns flera entusiaster som bygger mekaniska klockor. Det är faktiskt också bara nyligen som tillverkningen av mekaniska skrivmaskiner upphörde helt och hållet.

Men även om det finns de som fortfarande ägnar sig åt traditionellt hantverk så kännetecknas vår tid av digital kommunikation och storskalig konsumtion. Som allt annat föder detta en motrörelse, och denna motrörelse kännetecknas av en längtan efter tradition och kvalitet. De unga män i Stockholms innerstad som har surdegar stående i kylskåpet identifierar sig med denna rörelse.

Man skulle kunna kalla detta för vanlig hederlig konservatism, om det inte vore för en sak, och det är att det inte bara handlar om att konsumera varor från det egna landet. Och det är här som det blir intressant ur ett E-handelsperspektiv. Den som har en bra webbshop, som fungerar på flera språk, och en produkt som inte är alltför dyr eller omständlig att frakta, kan tjäna stora pengar på att sälja traditionellt hantverk på nätet. Det finns flera lyckade exempel på detta.

I Trondheim har en f.d. Carlings-anställd startat ett eget jeansmärke. En del av jeansen tillverkas i Portugal, men det som fått mest uppmärksamhet är de jeans som han syr själv, för hand.

Skomakarfirman Jan Kielman i Warszawa har en tjänst där kunder kan beställa ett par skor som är någorlunda anpassade efter deras fötter. Resultatet blir inte lika exakt som vid traditionell specialtillverkning, men går å andra sidan att utföra på distans. Kunden mäter sina fötter på tre ställen, ritar av fötterna på ett papper och skickar detta till Kielman, tillsammans med en beskrivning av de skor som önskas. I Warszawa tillverkas ett par skor efter instruktionerna, och skickas till kunden.

Detta var vara två exempel, men det finns betydligt fler. Båda visar att traditionellt hantverk, och smart E-handel, kan vara ett lysande affärskoncept.