Pallez RC

Allt om E-handel

Så blir du serviceminded

Till flera olika yrken och branscher kan du läsa om att det önskas personal och arbetskraft som är serviceminded. Men vad betyder det egentligen att vara serviceminded och hur blir du det?

Att vara serviceminded är att du har en känsla för service, en välvilja och en god förmåga att se till kundernas bästa. För att lära sig mer inom ämnet kan du till exempel gå på inspirerande föreläsningar eller läsa böcker som handlar om kundservice och att vara serviceminded.

Fler tips hur du blir serviceminded

För dig som jobbar i butik finns det några enkla knep att ta till för att uppfattas som mer serviceminded. Ofta är det dock beroende på vilken typ av butik du jobbar i som förväntningarna på nivån på servicen varierar, i de flesta fall handlar det om att bygga en långsiktig kundrelation och att kunden ska ha en positiv upplevelse när de går från just din butik. Vissa saker som görs för att öka känslan av god service kanske inte kunden märker direkt att det gjorts – men märker direkt när det är ogjort. Till exempel att hålla rent och snyggt i butiken, att varor är rätt prismärkta på ett tydligt sätt, att hyllorna är påfyllda och varorna frontade. En annan enkel sak för att öka servicenivån är att få kunderna att känna sig sedda och viktiga. Detta kan enkelt göras genom att hälsa på kunderna när de kommer in i butiken, att erbjuda sin hjälp om de letar efter något särskilt och att vara tillgänglig för kunden under tiden som den vistas i din butik.

När ert möte ska avslutas tar det inte många sekunder att önska kunden en fortsatt trevlig dag, småprata lite med kunden under tiden som du slår in varorna i kassan. Allt handlar egentligen om att vara trevlig och tillgänglig – och glöm inte bort att le!